torsdag 24 september 2009

ID-nummer

Det finns en liten risk för att jag har kollat för mycket på deckare och kanske läst för många rubriker på våra nätbaserade kvällstidningar...

Men jag har funderat på en sak. I dagens samhälle där vi är rätt många som lever och upplever saker på egen hand, så är ju också risken att om man skulle försvinna av någon anledning att man skulle göra det när man är själv.

Tänk om man ramlar i sjön utan att någon ser det. Tänk om man blir bortrövad eller nerskjuten på en parkering i Norrland. Eller hamnar mitt i en naturkatastrof.

Jag vet att det inte är så uppmuntrande att tänka på sådana saker. Men begravningar och organdonation är inte heller så kul att planera inför men ändå gör vi det.

Hur som helst. Min fasa är nog att försvinna till de sällare markerna utan att mina anhöriga får reda på vad som hänt med mig (om det nu mot förmodan inte skulle ske på ett naturligt sätt).
Så jag har funderat lite... Kanske skulle man kunna tatuera in sitt personnummer? Som en hint till polisen, identifikatörerna... eller vem som nu kan tänkas undra vem jag är.

Fråga är ju bara var man skulle sätta en sådan. Den borde sitta på ett ställe där den visas endast för de som man vill visa den för, där man kan dölja den enkelt och där kroppen inte kommer förändras speciellt mycket oavsett om man själv ändras (viktökning/-minskning, graviditet...).
Så jag testade lite...

Men sedan funderar jag lite till. Kan det finnas tillfällen då jag inte vill att folk ska kunna ta reda på vem jag är? Kan det vara en nackdel att ha tatuerat in sin identitet?

Var skulle du sätta din? Om du skulle göra en tatuering, vad skulle det vara?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...s