onsdag 28 oktober 2009

Bakning

Bakade grahamsbullar häromdagen. Kändes lite som när man gick i skolan och hade hemkunskap. Är inte grahamsbullar just en sådan sak som man skulle kunnat baka där?

Hur som helst så var det både enkelt att baka och gott att äta dem. Så vare sig det är hemkunskapsvarning eller inte på dem så kan jag varmt rekommendera grahamsbullar!



Jag tog mitt recept från "Vår kokbok" men jag kan tänka mig att det receptet påminner om detta som jag hittade på nätet när jag googlade grahamsbulle:

50 g jäst
50 g margarin eller smör
5 dl mjölk
2 tsk salt
2 msk strösocker eller sirap
10 dl grahamsmjöl
4 dl vetemjöl

1) Smält fettet i en kastrull. Tillsätt mjölken och värm till 37° (fingervarmt). Dela sönder jästen i en bunke. Rör ut jästen med lite av degspadet. Tillsätt resten av degspadet, salt, socker och nästan allt mjöl.
2) Arbeta ihop till en deg. Låt den jäsa övertäckt i bunken ca 30 min. Knåda degen på mjölat bakbord och baka ut den. Rulla två längder. Skär varje längd i 10 bitar. Rulla bitarna till runda bullar i handflatan. Lägg dem på smord plåt eller på bakplåtspapper.
3) Sätt ugnen på 225°. Jäs bröden övertäckta på plåtar ca 30 min. Grädda i mitten av ugnen i ca 10 min. Låt dem kallna på galler under en bakduk.

1 kommentar:

Johanna sa...

Tycker absolut det står "hemkunskap" stämplat i botten på varenda fralla. Hoppas som smakade bättre än dom man gjorde då.

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...s