fredag 19 februari 2010

Silverglasskålen

Hemma hos mina föräldrar har det alltid stått en gammal skål nere i matkällaren. En glasskål som i sig är inuti en silverskål.

Huset som mina föräldrar bor i, och som jag är uppvuxen i, har min farmor och farfar byggt en gång i tiden. Så förmodligen härstammar skålen från deras tid. Jag har ingen aning om vad skålen kallas eller vad den användes till. Jag tycker den är fin helt enkelt.

För några år sedan när jag ombads att göra ett blomsterarrangemang till någon fest/högtid tog jag fram skålen och använde den som stomme till mitt arrangemang. Det blev som en pånyttfödelse för skålen. Numera har den en given plats där hemma och fungerar ibland som grundstomme till blomsterarrangemang och ibland som ljushållare...

Så döm om min förvåning när jag sprang på en likadan på loppis lite innan jul.
Nu har jag en egen silverglasskål! :)

Än så länge har den fått agera ljushållare.
Men vem vet, kanske blir det blomsterarrangemang också en vacker dag...


Någon som har en aning om vad skåltypen kallas eller vad den användes till?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...s