lördag 23 oktober 2010

Det där med å själv vara med på bild...

Jag har ju som jag tidigare nämnt nyss börjat på nytt jobb. Å då ska det ju alltid vara någon bild till passerkort, internkontaktuppgifter etc. Lyckades skjuta upp det en dag från det att det kom på tal första gången. Andra gången kom jag på att jag ju kunde skicka en bild till dem istället för att vi skulle ta en ny. Jag hade ju nämligen relativt nyligen försökt ta lite självporträtt här hemma, vid fönstret framför den vita bokhyllan :)
Detta godkändes och de gillade bilden jag föreslog! :)

Lilla Gumman skrev nyligen om just det där med att ta självporträtt (dock efter att jag tagit mina). Kan ju vara bra med lite tips å trix från andra "fotonördar". :)

Lilla Gumman tipsar: så fotar du självporträtt


Jag går mer och mer mot att jag vill ha människor i mina foton. Samtidigt är jag inte så himla bra på att övertala folk att vara modeller åt mig. Allt oftare löser jag det här med att ta bilder av mig själv. I början kändes det avigt och en aning narcissistiskt, men med tiden blir det roligare och roligare, mycket beroende på att man blir bättre på både uttryck och teknik ju mer man gör det.
Här kommer några tips på utrustning och metoder:

Utrustning

Kamera: Jag tror att det underlättar att ha en systemkamera, men jag har aldrig testat med kompaktkamera, i ärlighetens namn.
Objektiv: min favorit är 85 mm. Nånstans inom 50-100 bör man hålla sig.
Fjärrutlösare: finns som tillbehör i olika prisklasser till de flesta kameror. Kolla så att den passar just din modell. Själv är jag ruskigt sugen på den här radioutlösaren från Hähnel efter att ha testat några billigare varianter. Det är en fördel om fjärrutlösaren även triggar autofokusen på kameran. De flesta systemkamror ger dig möjlighet att ställa in en utlösingsfördröjning, om man inte vill köpa en fjärrutlösare, men det är inte så smidigt sätt att jobba.
Stativ: köpa stativ är en vetenskap i sig. Köp inte billigt enkelt, kolla vikten på kameran. Risken är att det inte är tillräckligt stabilt annars, och då får du oskarpa bilder.
Överkurs: Reflexskärm som du använder för att få ett finare ljus. Antingen ställer du den på en stol, eller så köper du ett stativ. Låter krångligt men ger ett underbart resultat.
Uberöverkurs: styr kameran (Nikon eller Canon) med din iPhone/iPad och appen DSLR Remote
. Du kopplar ihop kameran med datorn, via usb, sen kan du styra bländare, skärpa etc från iPhonen. I iPhonen får du en live view, så att du kan förhandsgranska hur bilden kommer att se ut. Mycket smidigt Kan var lite knvigt att få igång och dyrt om man inte redan har utrustningen…

Metod

  1. Välj en lämplig, helst ganska ren, enhetlig bakgrund. Vit eller svart vägg, t.ex.
  2. Sätt kameran på stativ. Placera den gärna så att du får titta upp en aning mot den, det öppnar upp ögonen.
  3. Du kan sitta eller stå. Jag tycker man får bäst hållning om man sitter längst ut på stolkanten.
  4. Sätt dig gärna i profil, och vänd överkroppen mot kameran. Då hamnar axlarna lite mer diagonalt, och om man är lite bred (som jag) ger detta ett lite slankare intryck. Rakt framifrån ser gärna ut som “mugshots”.
  5. Välj en lämplig bländare. Porträtt ska helst vara skarpa från näsa till öga, minst, så välj inte för stor bländare. (Med mitt favoritobjektiv 85mm väljer jag ofta bländare 8. Om avståndet mellan mig och kameran är 1,3 meter får jag ett skärpedjup på 7 cm, vilket är ganska lagom, tycker jag. Med Dofmaster kan du beräkna skärpedjup). Låt kameran välja tid.
  6. Om du har en fjärrutlösare som även styr fokuseringen är det bara att se till att hitta en fokusmätmetod som funkar. Kolla handboken till kameran om du vet hur du ska göra.
  7. Ställ in utlösningfördröjning (se handbok) på ca 2 sekunder, så har du tid att “rätta till” händer och uttryck. (Tack, Martin för input på detta!)
  8. Om du enbart använder kamerans utlösingsfördröjning kommer du att behöva ställa in fokus manuellt. Plocka fram måttband och mät, eller sätt nån pryl där du tror dina ögon kommer att hamna och justera fokuseringen efter denna.
  9. Börja trycka av testbilder. Kolla. Justera skärpa, exponering mm. Vrid på reflexskärmen om du använder en sån. Räkna med att du får ta MÅNGA bilder för att bli nöjd med en eller två.
  10. Testa olika ansiktsuttryck. Jag använder ofta bilder, musik eller filmer som jag lyssnar på samtidigt som jag plåtar. Beroende på vilket uttryck jag är ute efter är det glatt, sexigt, sorgset.
Ha tålamod. Varje plåtning jag gör tar ca 2-3 timmar i plåtande och ytterligare en stund i efterbearbetning. Trots att jag är ganska van.

Foto: Stina Bjurström via Lilla Gumman

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...s