torsdag 21 januari 2010

Glada nyheter för cyklister

Jag cyklar allt som oftast när jag ska någonstans. Därför gillar jag när saker och ting anpassas för cyklister eller när det kommer nya, snygga alternativ för cyklister och deras vardag.

I somras när jag var i Berlin såg vi en hel del smarta cykelställ där tillverkarna verkligen hade tänkt till när de utformade ställen.
Ställ som gjorde det enkelt att låsa fast sin cykel i stället.
Ställ som var vackra att titta på och som snarare utgjorde en installation i staden än ett någonting som måste finnas där.

Tyvärr tog jag inga bilder på cykelställen. Vem tar bilder på det liksom?? :)
Men jag trillade över dessa bilderna från vår kära grannhuvudstad. Hur smart är inte detta?


Foto: via www.likecool.com

Man slipper vingliga cyklister i trafiken samtidigt som de kan pausa och vila sig lite när de kommer till ett rödljus.
Fiffigt värre!

Men så är ju danskarna också bra på det där med cyklar och att cykla.
Vem skulle till exempel kunna motstå en cykelhjälm från Yakkay?


Foto: via Google bildsök

De är inte bara tjusiga de är dessutom smarta.
Man utgår från en grundhjälm och sedan kan man dra på olika överdrag och på så sätt få hjälmen att se ut som en solhatt, keps, tropikhjälm...

 
Foto: via Google bildsök

Danskarna är ju också kända för sina tjusiga Christianiacyklar.


Foto: via Google bildsök

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...s