söndag 22 augusti 2010

Viral

Lärt mig ett nytt ord idag. Viral. Eller snarare viraler.

Wikipedia beskriver det på följande sätt: 
Viral marketing är en marknadsföringsmetod som grundar sig på ett budskap, tjänst eller produkt som är så unik och intresseväckande att de individer som exponeras för den har en stor benägenhet att, utan incitament, sprida den vidare till sin bekantskapskrets. Metoden att sprida budskapet kallas också "Mun-till-öra"-metoden eller Virusmarknadsföring. En vanligt förekommande metod hos företag som önskar att marknadsföra sig på detta sätt är att förse personer som uppfattas att ge rätt image åt det företaget har att erbjuda med företagets varor/tjänster. Personer som använder företagens varor/tjänster och som har det som företaget uppfattar som rätt image påverkar ofta sin omgivning att köpa liknande varor/tjänster. Metoden är även användbar genom spridande via internet, och förekommer ofta i form av roliga filmer.

Roger Federer e nog den senaste:



Men även andra har använt sig av "roliga klipp" i sin marknadsföring.
Frågan är bara, är de too good to be true? Avgör själva.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...s